6 års present

Hugo kommer förbi och lämnar present till Ida trots att han har halsfluss och nästan 40 graders feber. Ida hade en speciell önskan när dom frågade vad hon ville ha.

En kamera lyckan var total, nu kan Ida ta egna kort och jag slipper sittta och radera mängder med kort när hon hela tiden tar min.

Kärlek vid första ögonkastet och den är rosa också kan det bli bättre.

Familjens nya fotograf.
Så  här fint blev kortet. Bara idag han det bli 100 kort och 3 filmer.

Tack för den fina presenten till Ida. Imorgon kommer hela familjen Ödman och bor hos oss ett par dagar. Min sista semester vecka börjar och Daniel han ska gå till jobbet imorgon.

Lekdag

Kusinerna har varit på besök idag, jag hade massor att komma ikapp med då det varit mycket annat det senaste. Faster Sofi hade hand om alla tjejer och fixade lunch medans jag var och storhandlade. På eftermiddagen gick vi en promenad och köpte glass i affären.

Igår på metartävlingen fick Ida och Klara massor av saker peruker, utklädningskläder och skämtartiklar. Så idag när kusinerna var här och lekte var det massor av olika skepnader av tjejerna.

Mörkavekas metar tävling.

När jag hämtat tjejerna som haft det jätte bra hos mormor åkte vi bara hem för att packa om. Idag var ju metar tävlingen med Bodils systrar med familjer. Idas 4:de metar tävling, min och Klaras första. Detta är vandringspriset.

Gabriel, Jonathan, Ida och Klara är redo morfar har fixat spön och mask.

Här nere fiskas det i 90 minuter den som får flest fiskar vinner.

Inez fick den största. Ida tyckte det var en ful fisk.

Klara hade fiske tur och fick en liten en, Ida fick ingen men hon glömmer oftast tålamodet någon stans.

I år gick vandringspriset till Martin, Bodils storasysters man.

Tack alla för en underbar dag och kväll. Vi var hemma först klockan 22  hoppas de små sover länge imorgon.

The Boss

Ida och Klara badar med mormor som var med oss på GB på fredagen. Men idag fick vi åka hem tidigt. Alla tre kusinerna skulle passas av mormor/farmor medans vi föräldrar skulle ut och äta i Göteborg och sedan gå på Bruce konserten.

När vi ätit och haft det trevligt på en restaurang i vasastan så gick vi och 66 000 andra mot Ullevi.

Tack Anders och Katarina för våra underbara julklapp och ert trevliga sällskap. Tack även mamma Iris för att du passade barnen.

Underbart.

Efter alla timmar på Gårda Brygga på Torsdagen åkte vi hem till Fjärås och badade lite till.

Vi grillade och hade en helt underbar kväll, mormor/farmor och gammel var också med så klart,

Världens vackraste och bästa mormor.

Hugo provar på sparken

Vi har så kul

Gårda brygga..

Onsdag, torsdag hade vi underbara dagar på gårda brygga, sol, saltabad, fika, glass, bus. Vi kom vid halv 10 och åkte hem halv 5 dagarna bara sprang iväg, Man kan inte ha det bättre än när den svenska sommaren kommer.
Går åt mycket badkläder.

Fånga krabbor är det bästa.

Glada barn som bara njuter av stranden,

Vem gömmer sig här om inte

Världens bästa Hugo.

Gårda brygga..

Går åt mycket badkläder.

Fånga krabbor är det bästa.

Glada barn som bara njuter av stranden,

Vem gömmer sig här om inte

Världens bästa Hugo.

Sommar sommar och SOL

Idag äntligen fick vi våran första dag på Gårda Brygga. Det var underbart.

När vi ätit middag hemma så fick jag säga till tjejerna att vi skulle åka och handla. Jag hade inte sakt att Hugo med familj skulle komma. Så när vi åkte förbi mormor för att äta glass blev dom väldigt glada.

Buuuus ungar
Vi firade Hugos 2 års dag också lite enkelt.

Återträff

I söndags var det kusin träff med lek och bus i Fjärås. Till mellanmål blev det glass i Åsa och därefter bad i Torpasjön, Ida och Jonna badade väldigt mycket.

Sommar stugan

Lördagsmorgonen börjde med god frukost sedan gick vi till skogs för svamp plockning medans D skulle titta på stugans tvätt maskin och sätta upp lampor, vi hittde 2 liter som det blev omelett av.
Blåbär fanns det massor av har plockat som jag ska ha på min morgon fil.

En solig dag som denna så blir det självklart bad i sjön tjejerna badade massor det var 20 grader.

Nu är vi hemma och har packat upp och haft en härlig lördag kväll med grill och middag ute hoppas nu sommaren är här för att stanna. Imorgon planerar jag stranden.

Dagen D

Vi ställde klockan på 06:30 fy vad trötta vi var, Daniel gick ner till SVT:s inspelnings ställe för att ta platser vi hade hört att var man där 1,5-1 timma innan så fick man de bästa platserna. Vi åt hotell frukost så innan vi  gick ner. Fick desvärre inte i dem så mycket då det var för spännande att komma iväg men jag åt allt gott som fick plats i magen.

När vi väl kommer ner vid halv 8 så berättade pappa D att alla de bra platserna var redan slut när han kom. Gäst artisen Måns Z har dragit så mycket folk så de bästa plaserna var slut redan 6:30 och att den första personen kom 5:30 helt galet......Först var Ida ledsen men vi förklarade hur bra platser vi ändå hade och att många inte såg något alls gick det bättre.

i en och en halv timma fick vi se pogrammet repas och allt övas in det var roligt och puplikvärden berättade hur vi skulle göra när vi klappade händer och jublade.....

När allt väl spelades in var vi nöjda och glada men lite trötta. Vi var med i rutan 4 ggr vet man att det är vi så syns vi tydligt. Vi var nöjda med morgonen och gick glada hem till hotellet igen för att packa för av färd.

Vi stannade och åt lunch hos morfar igen, tog vägen förbi Ullared innan vi hamnade i sommarstugan.

Åhus

På torsdagen styrde vi bilen mot Åhus för att träffa mina kusiner Kate och Li som bor där över sommaren.
Vi började med fika hos Li, Jesper med barnen Hedda, Fanny och Judit. Efter det gick vi bort till Kate där vi alla 16 åt lunch.

Efter luch gick vi bort till Åhus strand och åt god Åhus glass. Här är alla 10 barnen. Det märktes ju när vi skulle in och köpa kul och mjukglass så att säga.

Inget vidare badväder...
Tre 4 åringar står och pratar lite.
Vi tackar Kate och Li för en jätte mysig dag.

Vi åkte till Malmö på eftermiddagen där vi gick en promenad, kollade vart vi skulle vara på fredagsmorgonen och titta när barnpogrammet sommarlov skulle spelas in.

Även denna kväll var Klara nöjd över att få sova i liten säng, Ida fick också ligga där en stund.

Kuskahusens gårdshotell

Onsdag morgon satt vi i bilen 11 som planerat, första stoppet blev hos morfar där vi fick lunch och Klara fick gosat med Pepsie. Efter lunch fortsatte våran bilresa genom vårat vackra land. Vi kan fram till kuskahusets gårdshotell som planerat. Vi gick en promenad innan middagen.

Ida väntar på att det ska börjas grilla.

Fotografen Klara är med, hon verkligen älskar att fota den tjejen och bra bilder blir det ibland.

Grillkvällen är igång

Ska ni till österlen bo här det var så fint och god middag serverades också.

Vi beställde extra säng till Klara visste inte om hon skulle gilla den men det var så mysigt tyckte hon. Ida hon fick sova mellan oss.

Första semester dagen.

Vi har varit hos Erik och Susanne idag igen, Daniel skulle hjälpa dem att koppla in en varmvatten beredare i huset som dom bor medans dom bygger sitt nya hus.

Vi åt mat på den blivande takterassen en helt ekologisk middag åt vi.

Detta hus bygger dom huset står i mitten och  taket kommer bli helt i glas som blir som ett växthus.

Nu ikväll packar vi och gör oss redo för Bösarp, Åhus och Malmö för en mini semester ska bli så mysigt,

9 kilometer

igår när jag vaknat så tog vi cyklarna och trapade hela vägen till Brötigams för att äta glass. Klara satt bakom mig men Ida hon trampade alla 4.5 km enkel väg  utan problem. Trots blåsten som var ganksa jobbig.

Glass i stora lass blev det när vi kom hem.

Sedan var det dax för min sista natt på jobbet innan semester,

9 kilometer

Glass i stora lass blev det när vi kom hem.

Sedan var det dax för min sista natt på jobbet innan semester,

Äntligen ny sylt.

Eftermiddagen idag blev att ta hand om trädgården häcken skulle klippas och lite annat fix. Jag har ju lovat Ida att vi ska göra Bodil sylt men när vi skulle göra det sist fanns inte pulvret man ska ha i.. Men det skickade morfar upp med posten. Så idag var det dax. Ränsade bär och blandade i pulver och socker, rörde runt och hälde i burkar.

Ida skriver så fint nu.

När hon var klar undrade hon om Bodil vet att vi gjort sylt nu, då sa vi gå du ut och ropa upp till henne att du lagat sylt idag.

Kroksjötorp

Idag har vi varit och hälsat på Susanne, Eric och deras lilla Stina där dom bygger hus. Det ligger underbart vid en liten sjö. Men jag glömde så klart att ta kort på husbygget..

Ida har hittat en skatt, Det fanns dricka, korv och grejer.

Det blev riktigt grill med pinnar och precis vid sjön.

Tack för att vi fick komma och hälsa på er idag. Hoppas på snart träff igen.

Ivar på besök

Vilken regning förmiddag vi hade. Men efter lunch gick vi upp till Naturum uppe på bräckan där det bjöds på barnsånger. Vi hade bestämmt date med Klaras dagis kompis Ivar där. Men dom var mest leksugan så vi gick ut och lekte med vatten.

Ivar tog vi med oss hem för att leka och äta middag.

Äter middag och har roligt det bästa med sommarlov.

Till efträtt blev det glass och just som vi sitter och pratar om allt möjligt ser vi i ögonvrån hur dessa två sötnosar bjuder varandra på glass. Var ju bara tvungen att be som göra det igen så jag kunde få ett kort på dem.

Liseberg med kusinerna.

Klockan halv 11 pakerade vi utanför liseberg för en dag med Sundins där. Vi var tididgt inne och han åka flumride och elefanterna innan Sundins var inne och hade köpt åkpass.
Men nu är dom på G

Vi träffade kanninerna

Plätt lunch vid stora scenen

Ida är den smarta av kusinerna låter de andra köa och åker andra saker under tiden...

När hon åkt bilaran klart hade just Jonna och de andra kommit längst fram i farfars bilar så det var bara för henne att åka med.

Tittar på kanninerna som trollar mycket spännande.

Tur Klara har faster Sofi som åker kaffekopparna med henne. Jag klarar inte snurr saker

Efter mycket köande och velande kom vi äntligen upp i stora liseberghjulet 60 meter högt.

Vi hade en super dag med dessa tjejer. Trots Lååååååånga köer klagade ingen och dom var glada hela dagen.

En dag i Jytatorp

Imorse åkte vi till stugan för att fiska och bada var ju planen men regnet som öste ner ställde ju till det.  Så på förmiddagen målade  goaste sysslingarna.

Men med regnkläder och lite hopp och att regnet skulle sluta traskade vi ner till sjön för lunch och fiske.

Lilla goa Elvira

Tuffa Lovisa.

Klara värmer sig vid grillen

Fiskar med pappa är så mysigt

Hela familjen kusin Roger

Jag är glad och har varit helt naken och känt på vattnet men det var lite för kallt även för Klara.

Tack Veronica och Roger för en toppen mysig dag.

Härligs soliga söndag

Idag hade vi turen att Pelle glömde sin Helikopter leksak, så när dom ändå skulle hämta den så blev det hamburgare till lunch som pelle grillade till oss.

Efter lunch blev det bad och lek även Monika, sandra och Emilia kom och hälsade på.

Vi är redo för Bio dessa tjejerna gick med Sofi och Monika på Ice age 4.

Jag fick vara med mamma och panta burkar och flaskor för pengarna fick jag köpa chips och festis,.

Idas släkt kalas

Vi hade tur med vädret även om det inte var strålande sol så kom inget regn, men party tältet gjorte allt väldigt mysigt. Vi åt grill korvs bufé och potatis sallad.  Till tårta blev det kladdkaka, gammels tårta och jordgubbar med grädde.  Vi tackar alla för den hjälv vi fick och för Idas alla presenter.

Idas 6 år

Grattis våran Ida på din 6 års dag. Frukost på sängen är ju ett måste.

Fruksot och morgon TV med lillasyster

Vi bakar kladdkaka till våra gäster som ska komma klockan 14.
Tur man får slicka skålen

Lite blandat

På väg hem från dagis igår. Det var Idas sista dag det hade varit lite tårar under dagen.

Vi åkte hem och badade i poolen så skönt.

Idag har både Ida och Klara varit hos tandläkare Urban. Bådas tänder var UA det känns skönt.
Klara ville hålla handen lite.
Nu ikväll har vi gjort iordning födelsedags brickan gäller ju att vara snabb när hon vaknar i morgon...

Underbara sol

Idag har Ida haft sin sista inskolningsdag på fritids nu är hon redo för fritids och skolstart i Augusti. Efter lunch gick hon till dagis igen. Eftermiddagen blev lek med Cornelia och Linnea. Efter maten som dom också åt här kom även Elin hit. Vid 19:30 tyckte jag att det var dax att komma in. Imorgon är en tidig morgon med dagis.

Goa gänget äter glass ute så härligt låt nu solen stanna här.

Idas barnkalas

16 godis påsar packade.

Present öppning med alla dagis kompisar och några andra.

Först var det korv med bröd sedan glass i strålande sol, vilken tur vi hade med vädet.

Vi bor nära en rolig lekplats så alla barn ville gå dit så Daniel tog sig en tur medans jag bytte om

Clownen kom till lakplatsen med godis påsarna mycket uppskattat.

En stark Pippiclown. Hoppas inte barnen får mardrömmar inatt...

30 Juni 2012

Idag säger vi grattis till mormor Iris som fyller 62 år. Sin födelsedag firar hon på Varbergs kurot med god mat, spa bad, cykeltur till jazz festivalen i Varberg.

Vi säger även grattis till morbror Lasse och gudfar Lasse som också fyller år idag.

Jag har då sovit bort delar av denna dagen, men när jag väl vaknade så var Ida hos sin kompis Linnéa och lekte. Klara hade åkt hem till bästa vän Ivar för första gången var hon där själv och lekte. Vi hämtade henne vid halv fem och hon hade haft en super mysig dag. Resten av kvällen var vi hemma hon Veronica och Jens på lite 30 års fest.

Ida, Daniel och Klara gick och cyklade hem vid 22 tiden hoppas dom orkar med dagiskalaset imorgon då Ida ska firas hemma. Jag ska gå upp vid 12 och vid 14 tiden kommer 14 leksugna kompisar.

Familjen Noréns vardag

Denna bloggen startade jag för att släkt och vänner ska kunna följa Ida och Klaras vardag när man inte kan ses varje dag.